sunnuntai 28. marraskuuta 2010

Entäpäs jugurtti?

Kun maidot jo käsiteltiin, niin teki mieli testata jugurttien tekoa. Sehän onnistuu hapattamalla, eli jollain keinolla pitää pyrkiä siirtämään vatsaystävällisiä maitohappobakteereita sopotukseen mukaan. Kuulostaa vaikealta, mutta ei sitä ole - avasin vain probioottikapselin ja sirottelin sisällön jugupohjan joukkoon. Siitä ne pöpöt sitten kasvavat ja tekevät masuystävällisyyttä, koostumusta ja makua, kun ne jätetään lämpimään muhimaan (biologikielellä inkuboitumaan ;) ). 

Kun hyviä bakteerikantoja pyritään saamaan aikaan, pitää samalla myös eliminoida haitalliset bakut, ettei niitä helli ja lisäile. Eli hygieniaan kannattaa vielä muuta kokkaustakin enemmän kiinnittää huomiota - aivan samoin kuin säilykkeitä tehdessä. Käytettävät lasipurkit siis joko pestään tosi kuumalla vedellä tai käytetään uunissa (samoin kuin säilöntäpostauksessa). Välineet pidetään puhtaana, annoksesta ei maistella samalla lusikalla ja niin edelleen - tehdään kerrankin juuri niin kuin äiti opetti leipomisen suhteen!

Jugurttia voi tehdä monista eri pähkinöistä, viljoista ja siemenistä. Taitaapa toimia aika pitkälti tällä samalla periaatteella kaikki - kokeilua kehiin :) Seuraava ohje on jälleen Raw food revolution -kirjasta.

Cashewjugu
5 dl luomu-cashewpähkinöitä
3,7 dl (kiehautettua) vettä
1/4 tl probioottista jauhetta (esim. kapseleista!)

Ihana samettinen cashewjugu aamiaisella - hiukan vettä lisättynä juoksevuuden ja 
keveyden nimissä,  lisänä gojia ja loraus sitruunaa.

Liota casheweita 2-4 tuntia ja huuhdo ne. Kiehauta vesi, jos haluat ottaa hygienian kanssa varman päälle. Yhdistä cashewit, vesi ja jauhe tehosekoittimessa ja sekoita ne tasaiseksi massaksi. Kaada seos lasipurkkiin ja peitä. Nämä ohjeet käskevät laittamaan harson, kun taas monet toiset vegejuguohjeet kannen. Itse laitoin varmuudeksi kannen, vaikken ihan ymmärrä kyseistä ristiriitaisuutta. Laita lämpimään (18 - 29 astetta) hapattumaan 8 - 12 tunniksi ja siirrä sitten jääkaappiin (tai syö). Tulee samettisen pehmeää, monikäyttöistä ja varsin tuhtia jugua! Omiaan käytettäväksi "kermaisena" kastikkeena, ohennettavaksi pirtelön tapaan, tai syötäväksi kirpsakoiden marjojen tai raikkaiden hedelmien kanssa! Muitakin pähkinöitä ja siemeniä voi tosiaan valmistaa jugurtiksi tällä samalla ohjeella. Koska monissa siemenistä ei ole samanlaista makeutta kuin cashewissa, niihin voi lisätä  hedelmämakeutusta jo sopotusvaiheessa. Aion kokeilla viljajuguja, siemenjuguja ja macadamiajuguakin, kunhan nämä saan syötyä! :) 


3 kommenttia:

  1. Olen tätä blogia lueskellut jo tovin, mutten ole tainnut vielä kertaakaan kommentoida. Eli juu, täältä yksi innokas, kiinnostunut ja kiitollinen lukija ilmoittautuu! :) Hirveän jänniä edelliset postauksen "maito"jutut ja tämä jugurttikin, olen kyllä niistä aiemminkin kuullut, mutten ole tosissani ajatellut, että uskaltaisin kokeilla... Nyt kyllä meinasi vähän innostuttaa!
    Minkälaisia probioottikapseleita käytit, ihanko apteeksita jotain?

    VastaaPoista
  2. Kiva kun äännähdit! :) Minulla sattui olemaan vegaanisia probioottikapseleita täältä:

    http://www.gvtc.co.uk/veganicity/megadophilus.html
    ...mutta kyllä niitä saa ihan ruokakaupoistakin, kapseli vain saattaa sisältää liivatetta, eli jos sitä ei halua syödä, niin kannattaa lukaista tuoteselosteet vaan. Mietin, että onnistuisiko jopa sellainen, että tablettimuotoisen murskaisi jauhoksi, mutta sitten tajusin, että apteekeissahan myydään aika edullisesti myös jauhemuodossa maitohappobakuja :)

    Jugurttiin voi kokeilla lisätä ripauksen ruususuolaakin, ja minusta myös tuo sitruunamehu toi mukavan raikasta lisää! :)

    VastaaPoista
  3. Ahaa, pitääpä siis kipaista hyvinvarustettuun ruokakauppaan kuikuilemaan, kiitoksia :)

    VastaaPoista

Kiitos kommentista!
Pyrimme vastaamaan jokaiseen kommenttiin pian.