torstai 25. elokuuta 2011

Auringonkukkaöljy

Laatutarkastelua? (www.bioplanete.com)
Kolmas öljykampanjan aihe on auringonkukkaöljy. Ekolon myymän neitsyt auringonkukkaöljyn siemenet ovat peräisin ranskalaisilta luomutiloilta, joilta öljyn valmistanut luomuyritys BioPlanete on ne ostanut reilun kaupan meiningillä.

Tällä kertaa en pääsekään tunnelmoimaan yltiöeksoottista sadonkorjuuta, kasvi kun on varsin tuttu. Auringonkukkaöljy valmistetaan Amerikasta peräisin olevan, nykyisin ympäri maailmaa tutun isoauringonkukan (Helianthus annuus) siemenistä. Auringonkukka on mykerökukkainen, yksivuotinen, hyönteispölytteinen kasvi. Sen suuret kukat kääntyvät aina aurinkoa kohti ja tarjoavat monille eri lajien hyönteisille pysähdys- ja evästyspaikan. Auringonkukan siemenet kypsyvät kukkimisensa kukkineeseen, keltaiset terälehdet varistaneeseen mykeröön hyvin hyvin hitaasti syksyn mittaan. Karussa Pohjolassa niiden kypsymistä joutuukin joskus odottamaan turhaan. Meillä kotona, ennenvanhaan, auringonkukkien siemenistä pursuvat pohjukset kerättiin vasta syksyn jälkeen pannuhuoneelle kuivumaan. Tirpoille talven varalle! Olisi niitä varmaan itsekin maisteltu, jos olisivat ajoissa kypsyneet. Pikkulinnuille kelpasivat! 

Kuorittu ja kuorellinen auringonkukansiemen (kuva:wikipedia)
Auringonkukansiemenöljy puristetaan osittain kuorituista siemenistä. Kylmäpuristettu neitsytöljy on kuumentamatonta ja säilyttää ravinteensa hyvin. Siinä ei myöskään ole mitään keinotekoisesti lisättyä tai poistettua. Auringonkukkaöljyn ravinteikkuusetuja ovat etenkin hyvin runsas E-vitamiinin määrä, myöskin antioksidantteina toimivat karotenoidit sekä monityydyttymättömät rasvat. Mineraaleja, kuten kaliumia ja magnesiumia, löytyy myös. Omega-6 rasvahappoja on suhteessa Omega-3-rasvahappoihin niin paljon, että ainoaksi käyttö-öljyksi auringonkukkaöljyäkään ei kannata ottaa. Muiden terveysetujensa vuoksi neitsyt auringonkukkaöljy kuitenkin kannattaa pitää omassa ruoka-ainevalikoimassa, ja täydentää sitä enemmän Omega-3:siin painottuvilla rasvoilla, kuten pellava- tai camelinaöljyllä. Sanottakoon vielä, että isoauringonkukkia on hyvin monia eri lajikkeita, uusia, ravitsemusnäkökulmasta jalostettujakin. Siten ravintoarvot voivat vaihdella erityisesti rasva-aineiden suhteen paljon valmistajittain.
Auringonkukkaöljyä - varsinkaan neitsytöljyä - ei optimaalisen ravitsemuksen nimissä kannata kuumentaa, tai sitten vain hyvin miedosti. Tämä öljy on herkullista esimerkiksi salaatinkastikkeissa, kasvisruokien päälle tiputeltuna, tahnoissa, dipeissä (ja tuorepuuroissa ;)). 

Auringonkukkaöljy on suosittu kosmetiikan raaka-aine, sillä se sopii kaikille ihotyypeille ja suojaa ihoa antibakteeristen ominaisuuksiensa ja E-vitamiininsa ansiosta. Mietona ja hellivänä ainesosana auringonkukkaöljyä käytetään myös vauvojen ihonhoitoöljynä. 

Auringonkukan siemenet kannattaa myös muistaa - ne ovat proteiinipitoista (23%), rasvojensa (50%) ansiosta täyttävää naposteltavaa. Niissä on runsaasti E-vitamiineja, hiukan B-vitamiineja ja paljon magnesiumia, kaliumia, kalsiumia, sinkkiä ja seleeniä. Niitä voi napostella sellaisenaan tai käyttää leivonnassa, puuroissa, mysleissä, salaateissa, wrapeissa, elävän ravinnon luomuksissa ja vaikka missä.  

2 kommenttia:

  1. Voi kiitos :> Tulipa hyvä mieli! Tämä on toinen tunnustukseni, ja saa nähdä, onnistunko tätä varten valikoimaan blogeja! :D Edellistä varten en raaskinut tehdä valintoja, kun kaikki on omalla tavallaan niin ihania :D

    ...Ja onpa symppis blogi (ja blogin nimi) sullakin! :)

    VastaaPoista

Kiitos kommentista!
Pyrimme vastaamaan jokaiseen kommenttiin pian.