torstai 8. joulukuuta 2011

Kasvis & karppaus osa 2: kasviskarppaus

Siitä lähtien, kun karppausilmiö alkoi nostaa nyt jo kovasti kritiikillä pommitettua päätään, terveystietoiset kasvissyöjät ovat kyselleet keskustelupalstoilla omaa rooliaan kyseisessä muodissa. On hurjan hauskaa tehdä äkkihyppyjä elämäntapojen laidasta toiseen. Kasvisruuallakin voi lihoa. Ja niin edelleen, syystä jos toisesta, myös kasvissyöjiä kiinnostaa, josko karppaamisesta olisi jotain hyötyä. 

Karpatahan mitä ilmeisimmin VOI myös kasvisruokavaliolla. Uusi Musta kirjoitti jo muutama kuukausi sitten jutun kasviskarppaamisesta. Ainakaan tuon jutun mukaan karppaaminen ei ehkä olekaan suonet tukkiva "laihdu ensin nopeasti ja liho sitten yhtä nopeasti" - trendi. Ei, mikäli karppimeiningin toteuttaa kasviskarppauksena, eli jenkkiläisittäin "eko-atkinssina". 

Kasviskarppaaja välttää puhdistettuja viljoja ja sokeria (kuten kuka tahansa terveystietoinen kasvissyöjä), ja korvaa muutoinkin hiilihydraatteja proteiini- ja rasvapitoisilla kasvikunnan aineksilla. Tofu, palkokasvit, pähkinät, öljyt, siemenet jne. täyttävät "ekoatkinssilaisen" lautasta mieluummin kuin pastat ja perunat. Tärkeä rooli on myös vihreillä lehtivihanneksilla ja muilla vähän hiilihydraatteja sisältävillä kasviksilla.

Yritin suunnistaa ravitsemustieteen artikkeliviidakoista karppaamista, kasviskarppaamista ja niin edelleen käsitteleviä artikkeleita ja tulkita niitä parhaani mukaan eri alan edustajana. Ensinnä näyttää siltä, että hyvin toteutettuja, pitkäaikaisia seurantoja karppaamisen terveysvaikutuksista on suhteellisen vähän. Aukottomasti toteutettuja vielä vähemmän. Se, mitä on verrattu keskenään on välillä absurdinsurullista. "Vertasimme keskenään runsashiilihydraattista ei-laihduttajan ruokavaliota ja vähähiilihydraattista laihdutusruokavaliota". "Vertasimme keskenään kasvisperäistä vähähiilihydraattista ruokavaliota ja tupakoivan lihansyöjän ruokavaliota". Artikkeleita, joissa olisi ollut ihan kasviskarppaajien lisäksi erillisenä käsittelyporukkana mukana jonkinlainen "kasvispainotteinen" karppaaminen ei pikaetsimisellä löytynyt. Yritän aavistella jotain suuntaa-antavaa löytämistäni teksteistä.

Ensinnäkin, rasva ei ole vaarallista. Ruuan kokonaisrasvapitoisuus ei näytä olevan yhteydessä esimerkiksi sydänsairauksiin  (lähde). Eläintuotteisiin pohjaten karppaamalla voi pudottaa painoaan merkittävästi lyhyellä aikavälillä, johtuen esimerkiksi näläntunteen pienenemisestä ja paremmasta kylläisyydestä. Mutta sitten, kun aletaan puhua vuodesta tai sitä pidemmistä jaksoista, vaikutus heikkenee samalle viivalle tai heikommaksi verrattuna vähärasvaiseen tai "lautasmallin" laihduttamiseen (lähteitä, lisää lähteitä ja vielä lisää lähteitä). Tämä johtuu ainakin osin siitä, että pekonilla karppaavan paino nousee herkästi takaisin. Toisaalta, mikäli karppaaminen on kasviskarppaamista, eli valkuaiset ja rasvat ovat kasviperäisiä, terveysvaikutukset ovatkin hyvät myös pidemmällä aikavälillä. Proteiinin runsas saanti voi suojata sydänsairauksilta, erityisesti silloin, kun puhutaan kasviperäisistä proteiineista (lähde).

Proteiinirikkaita hampunsiemeniä (kuva: ekolo.fi)

Eläinperäisiin tuotteisiin pitkälti pohjaava karppaaminen on joiltakin osin terveellistä, mutta toisilta osin haitallista (lähde). Siksi on hankalaa sanoa, mitkä kokonaisvaikutukset ovat. Pitkäaikaisessa, 26 vuoden tutkimuksessa eläinperäisiin tuotteisiin pohjaava karppaaminen oli yhteydessä korkeampiin kuolleisuuslukuihin ja pitkäaikaissairauksiin.  Artikkelin heikkous tosin on, ettei eri ruokavalioita ole määritelty tarkasti. Artikkelin esittämään eläinperäiseen vähähiilarisuuteen voi siis liittyä jotain muutakin (?).

Kasviperäinen vähähiilihydraattinen ruoka on yhteydessä parantuneeseen terveyteen ja vähentyneeseen kuolleisuuteen (lähde). Yleisesti artikkeleissa mainitaan eläinperäisiin tuotteisiin pohjaavan karppaamisen ongelmaksi se, että kuitujen ja kasviperäisten ravinteiden saanti jää vähälle. On mahdollista, että mainitut kasviskarppaamisen selvästi suuremmat hyödyt verrattuna eläinperäiseen johtuvat näiden aineiden saannin runsaudesta.

Myönnän siis, että karppaaminen voi toimia. Kasviskarppaaminen tai kasvisvoittoinen karppaaminen siis. Ympäristövaikutuksetkin ovat tolkuttomasti paremmat kuin valtaosin eläinperäisillä tuotteilla karppaamisen. Mikäli tosiaan tunnette perusteltua tarvetta pudottaa painoanne, kasviskarpatkaa sitten. Eniveis, välittäkäämme itsestämme enemmän kuin jenkkakahvoistamme, ja ympäristömme olennoista enemmän kuin kiloistamme.

Kotileipäresepti, jonka vasta tajusin melkeinkarppiruuaksi

1. Idätä linssejä ja tattaria 2. Kaiva pakastimesta syömistä välttelevät kasvikset 3. Hurauta idut ja kasvikset tehosekoittimessa 4. Mausta talvimaustein (kumina, kaneli jne) 5. Painele pellille ja paista.

--> Mikäli painelet pellin laidasta laitaan täyteen ohkaista leipää, saat normaalin näköistä ja asiallista leipää. Mikäli taputtelet litteiksi kakkusiksi ja olet käyttänyt vähänkin "puisevia" kasviksia, kuten parsakaalta, saat lehmänkakan näköisiä mönttejä!

--> Jännittäviä ruokahetkiä, rakkaudella Ekoloinen.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentista!
Pyrimme vastaamaan jokaiseen kommenttiin pian.