maanantai 24. lokakuuta 2011

Järki, tunteet ja kasvispihvit

Viime kesänä löysin yläasteaikaisen ainekirjoitusvihkoni. Yhden kirjoituksen olin laatinut otsikolla "Miksi olen kasvissyöjä?". Olin vuodattanut sydänvertani neljän sivun verran, kynän jäljestä ja paperin painaumista saattoi päätellä asian olleen minulle todella painava. Sävy oli niin ehdoton ja julistava, että poskia alkoi kuumottaa sitä lukiessa. Sellaistahan kahdeksasluokkalaisen ajattelu yleensä on, harmaan sävyt tulevat mukaan vasta myöhemmin.

Olin 14-vuotias, kun luin Peter Singerin kirjan Oikeutta eläimille, enkä sen jälkeen enää kertakaikkiaan voinut syödä lihaa. Muistan elävästi sen järkytyksen ja tuohtumuksen, jonka vallassa olin kirjan luettuani. Singerin kuvaukset eläinten oloista maatiloilla, teurastomoissa ja koe-eläinlaboratorioissa olivat kertakaikkisen kuohuttavaa luettavaa. Tajusin, että lihan syöminen ihan oikeasti tarkoittaa sitä, että jonkun eläimen on täytynyt kärsiä ja kuolla, eikä koiralla ja sialla ole mitään mystistä eroa, jonka takia toisen tappaminenja syöminen olisi enemmän oikein. Singer vakuutti minut siitä, että eläimen oikeus elämään ja kyky kärsiä painavat vaakakupissa enemmän kuin minun mieltymykseni kanapataan.

Tänä syksynä luin Bodhipaksan teoksen Vegetarismi. Bodhipaksa, joka on buddhalainen munkki ja eläinlääkäri, käsittelee kirjassaan vegetarismia buddhalaisesta näkökulmasta, mutta esittää samalla kasvissyönnille yli maailmankatsomusrajojen vakuuttavia perusteluja. Hän tarjoaa ajatusharjoituksia, joilla myötätoa voi koettaa ulottaa myös omien lajitoverien ulkopuolelle. Bodhipaksa kysyy, miltä lukijasta tuntuisi maata sementtikarsinassa sian tapaan tai kuulla lajitovereidensa kuolinhuudot ennen omaa loppuaaan. "Tee toiselle niinkuin toivot itsellesi tehtävän", kuuluu kultainen sääntö. Bodhipaksa opettaa kohtelemaan jokaista elävää olentoa niinkuin toivoisit itseäsi kohdeltavan.

Bodhipaksan kirjan olen lukenut aiemminkin, mutta nyt erityisesti maidontuotantoa käsittelevä osuus teki vaikutuksen. Maidon ja lihantuotanto nivoutuvat samattomasti yhteen: puolet syntyvistä vasikoista ei ikinä voi tuottaa maitoa, joten ne päätyvät lihoiksi ennemmin tai myöhemmin. Lehmä tuottaa maitoa vain synnyttämällä vasikoita tiuhaan tahtiin. Syntymän jälkeen vasikka otetaan emoltaan ja vasikalle tarkoitettu maito imetään ihmissuihin. Lehmällä on vahva hoivavietti. Vasikka kaipaa emonaa samalla biologisella välttämättömyydellä kuin ihmisenpoikanenkin. Ehkä siksi, että olen nyt äiti itsekin, Bodhipaksan kuvaus toisistaan eroteuista lehmästä ja vasikasta, emosta ja poikasesta -äidistä ja lapsesta- osui ja upposi .

Tunteiden merkitystä usein vähätellään ja tunteiden pohjalta tehtyjä ratkaisuja pidetään epärationaalisina. Minä en usko, että tunteille ja rationaaliselle ajattelulle on omat lokeronsa tai valintoja voisi tehdä pelkästään jompaankumpaan nojaten. Uskon, että tunteet voivat todella synnyttää tekoja ja hyvyyden siemen itää ihmisen kyvyssä tuntea myötätuntoa. Vegetarismi on valinta, jonka voi tehdä tunteelliset ja järjelliset perustelut iloisesti sekoittaen. Ympäristö- ja terveysnäkökulmista tarkastellen kasvissyönti on äärimmäisen rationaalinen ratkaisu.

Lopetin lihansyönnin sen ikäisenä, etten vielä ollut kummoinenkaan kulinaristi. Tykkäsin jauhelihasta ja kanasta. Äidin tekemät lihapullat olivat herkkuruokaani. 17 vuotta sitten keskisuomalaisessa pikkukylässä oli luontaistuotekauppa, josta sai tofua ja soijarouhetta. Jostain olin saanut selville, että soijarouhetta voi käyttää jauhelihan tapaan. Sitä en kuitenkaan tiennyt, että soijarouhe vaatii toimiakseen turvotusta nesteessä. Niinpä ensimmäinen lihapullan kaipuuseen valmistettu soijarouheviritelmä oli äärimmäisen kuiva, eikä pysynyt kasassakaan.

Myöhemmin opin valmistamaan soijarouheesta herkullisia pihvejä ja minulle selvisi, että se tärkein raaka-aine lihapullissa ei suinkaan ollut liha, vaan pussillinen sipulikeittoaineksia. Muutama viikko takaperin opin lisää: pihvien koossapitävänä voimana olen tähän saakka käyttänyt keitettyä perunaa. Usein keitettyä perunaa ei kuitenkaan ole saatavilla silloin, kun pihvit tai pullat ovat valmisteilla. Jere Niemisen mainiosta Vegaanin kotiruokakirjasta bongasin oivan vinkin: raaka hienoksi raastettu peruna toimii sidosaineena jopa keitettyä paremmin.


Soijarouhe-punajuuripihvit (n. 12 kpl)



  • 2,5 dl soijarouhetta
  • n. 3 luomupunajuurta (300 g)
  • 1 (raaka) luomuperuna
  • 1 rkl luomusoijakastiketta
  • 2 dl maustamatonta luomusoijajugurttia
  • 1 pussillinen luomusipulikeittoa (Useimmat valmiit sipulikeitot sisältävät aromivahventeita ja muitakin lisäaineita. Luomusipulikeitto maustaa pihvit aidoin aineksin.)
  • 0,5 dl palmusokeria
  • luomumustapippuria

Raasta raa'at punajuuret karkeaksi raasteeksi. Raasta raaka peruna hienoksi raasteeksi. Sekoita raasteet, soijarouhe ja sipulikeittoainekset keskenään. Sekoita joukkoon soijajugurtti, soijakastike ja sokeri. Tähän pihvitaikinaan en ole lisännyt erikseen nestettä, vaan soijajugurtti on hoitanut soijarouheen turvottamisen. Rouhi mukaan vielä hiukan mustapippuria. Anna taikinan vetäytyä hetki. Muotoile taikinasta pihvejä. Paista pihvit joko uunissa (200 astetta / n. 15 min.) tai pasitinpannulla.

4 kommenttia:

  1. Hyvin kirjoitettu, kiitos. Mulla on maitotuotteista jäljellä enää juusto, mutta nyt kolkuttaa kyl sen verran, että .. voi hitto, miten siitä pääsisi eroon??!

    VastaaPoista
  2. Kiitos Zepa :) Minunkin vegaanius on aina kompastunut tuohon juustoon. Jotenkin maitotuotteisiin ei vaan liity samanlaista vastenmielisyyden tunnetta ja kuoleman tuntua kuin lihaan, siksi niistä ehkä onkin hankalampi luopua. Toisinaan on hyvä herätellä itseään vaikkapa lukemalla jotakin tuon Vegetarismi-kirjan tapaista. Itse ajattelen niin, että yritän mahdollisuuksien mukaan korvata maitotuotteita joillain kasviperäisillä vaihtoehdoilla.

    VastaaPoista
  3. Pakko kommentoida (jokseenkin asiaan liittyen) tuohon, mitä sanoit järjestä ja tunteesta - tämänhetkisen tieteenkin mukaan olet ymmärtääkseni ihan oikeassa :)

    Rationaalinen päätöksenteko ei onnistu ilman tunteita --> ihmiset, joilla tunneaivoissa on tietynlainen vaurio, eivät kykene "rationaaliseen päätöksentekoon" lainkaan, vaan jäävät vaihtoehtojen välille eksyksiin. Niin tärkeitä tunteet ovat järkeilyssä. Siksi tässä maailmassa ei tarvitse nolostella jonkinlaisen päätöksenteon sentimentaalisuutta verrattuna laskelmoivaan "rationaalisuuteen" :)

    En ole ihan varma, oliko tämä juuri se ensimmäinen artikkeli, jossa asiaa käsiteltiin, mutta ainakin nyt jonkunnäköinen esimerkki:

    http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0278262603002859

    Ei liity ainoastaan siihen, että miten olennaista tunteita(an) on kunnioittaa päätöksenteossa, vaan myös siihen, että evolutiivisesti vanhojen tunneaivojen olemassaolo eläimillä aina liskoista nisäkkäisiin tekee meistä eläimistä myös "rationaalisella" tasolla melko samanlaisia keskenämme. Todennäköisyys sille, että lehmä-äiti kokee maailman ratkaisevilta osin samankaltaisena kuin me, on tosiaan melko suuri.

    Hauska yhteenliittymä siihen, mitä olen itse pähkäillyt, ja sitäpaitsi kokeiluun menevä resepti :)

    VastaaPoista
  4. Tosi mielenkiintoinen juttu, Noora! Tunteellinen suhatautuminen eläinten kärsimykseen ja ajatus eläinten tunteista ei siis ehkä olekaan pelkäästään tunteellisen ja todellisuudesta vieraantuneen kasvissyöjän haihattelua ;)

    VastaaPoista

Kiitos kommentista!
Pyrimme vastaamaan jokaiseen kommenttiin pian.