sunnuntai 25. joulukuuta 2011

Joulun possujuttu

Vegaani tai muutoin seitania paljolti syövä tyyppi haluaa kaataa Suomesta karjatalouden ja viedä työpaikat sikafarmareilta. Hän haluaa olla haitaksi kansantaloudelle, vääntää peistä ravintoloissa, näyttää erityiseltä tai vain viettää aikaa väitellen. Hän on nuori ja vaikutteille altis henkilö, jolla on ohimenevä vaihe. Miksi muutenkaan tuo tyyppi ottaisi niin suuresti "perinteisestä" sivuavan roolin? 

Olen esitellyt kirjoja ja ajatuksia koskien muiden eläinlajien pääkoppien sisältöä, mutta nyt haluan keskittyä yhteen älykkääseen, paljolti kaltaiseemme lajiin. Yritän avata myös sitä ärsyttävän vegetyypin ajatusmaailmaa: Miksi joku jaksaa olla jopa vuosikymmeniä niin hankala, ettei suostu syömään lihaa, eikä edes läskiä? Mitä se yksi annos nyt haittaa? 

Jos lihaa ajattelisi vain massana ravitsemuksellisesta tai esimerkiksi ekologisesta näkökulmasta, se yksi annos ei ehkä olisi niin kriittinen tekijä. Vaikka kasvissyönti tai "lähes kasvissyönti" on käytännössä ainoa todella kestävä ruokavalio, yhden aterian merkitystä voisi aina ekologiselta kannalta kyseenalaistaa. Monella hankalalla henkilöllä on kuitenkin todellinen syy jäädä vaikka ruuatta sen yhdenkin kerran. 

Siat ovat monimutkaisia nisäkkäitä, joilla on jokaisella oma persoonallisuus (esimerkki ja lisälähteitä). Tietyt aivojen rakenteet tutkitusti mahdollistavat tietoisuuden, muistamisen ja tuntemisen olemassaolon. Eläinten, joilla moiset on, voidaan melko hyvin olettaa omistavan kyseisiä ominaisuuksia. Nisäkkäänä sika kuuluu varsin varmasti tähän tuntevien ja ajattelevien ja tietoisten sakkiin. Kyseiseen joukkoon oletetaan kuuluvan myös lintujen, kenties liskojen ja mahdollisesti mustekalojen  (lähde ja toinen lähde). Sama käsitys voidaan hankkia käyttäytymiskokein. Siat ovat läpäisseet jopa itsensä tiedostamisesta ja älykkyyden korkeasta tasosta kertovan peilitestin, ja osaavat tulkita peilejä ympäristön heijastumina (lähde tai lähde). Siat ovat fiksuja eläimiä, testien mukaan älykkäämpiä kuin koirat. Monelle "hankalalle" lihattomalle aterioitsijalle se yksikin ateria merkitsee, koska siinä on ymmärtävältä, tiedostavalta yksilöltä väkivalloin otettua ainesta. 

Väkivalloin? Lakihan turvaa eläinten hyvinvoinnin? Kunpa vain. Lain vaatimukset ovat niin alhaiset, että esimerkiksi satakiloista sikaa on käytännössä mahdotonta tunkea lain vaatimuksia pienempään tilaan. Niin ahtaan elämän laki sallii. Muutoinkaan laki ei paljoa suojaa possuja. Tarkastava eläinlääkäri voi monessa ikävässäkin tilanteessa vain todeta, että lakia ei ole rikottu tai että olot ovat keskimääräiset ja "normaalit". Vaikka otukset eivät sanan varsinaisessa merkityksessä edes eläisi. Ajatus yksilöistä sikaloissa, kanaloissa jne. on se jakava tekijä tässä keskustelussa. Yksilöiden olemassaolon ja arvon käsitys on yleinen ja voimakas eläinoikeus- ja vegaaniusajattelussa, mutta puuttuu tai on jollain tavalla alisteinen vastapuolella. Siksi ajatusmaailmat eivät kohtaa, ja siksi asetelma on vähintäänkin riitaisa.

(kuva: www.sikatehtaat.fi)

Eläin kantaa aina mukanaan evolutiivisia tarpeita. Tutkitusti, vaikka takana olisi sukupolvien vankeus, eläimillä on yhä tietyt, luonnolliset tarpeet. Esimerkiksi tavoitteellinen toiminta - sialla vaikka tonkiminen - on  tärkeää eläimen hyvinvoinnille. Tutkimuksissa eläimet ovat valinneet ennemmin työntekoa vaativan ruoka-annoksen kuin saman aterian suoraan nenän eteen (lähde). Muutkin eläinlajit kuin me ihmiset tarvitsevat siis haasteita, virikkeitä ja merkityksellisyyttä. Turkistarhauksen yhteydessä kuultu väite, että "Täällähän nämä elävät onnellisempina kuin luonnossa - ei ole huolta ruuan saannista!" näyttäytyy tässä valossa brutaalina, välinpitämättömänä ja erityisesti tietämättömänä letkautuksena. Toisena murheellisena välinpitämättömyyden osoituksena itse näen puheet siitä, miten "eläimet eivät karkaisi, vaikka ovi olisi auki", tai "niin rauhallisesti ja rennosti pötköttelevät / seisovat / istuvat". Apatia ja periksiantaneisuus ovat vain keinoja yrittää selvitä psyykkisestä kivusta.

(kuva: www.animalsaustralia.org)
Entä eläimen tunne-elämän laita? Vaikka eläin olisi elänyt koko elämänsä aiempien sukupolvien jatkona vankeusoloissa, se tarvitsee tietyt sosiaaliset puitteet voidakseen hyvin. Esimerkiksi äidinvaistot ovat eläimillä hyvin voimakkaat, ja toistuva lisääntymään pakottaminen ja jälkeläisistä erottaminen on niille tuskallista siinä missä se olisi omankin lajimme edustajille. Kas se, mitä ennen kutsuttiin vaistoiksi eläimissä, on oletettavasti sama ilmiö, mitä meillä kutsutaan termillä tunteet. Kenties tässä välissä joku haluaa kiekaista, että "sinä inhimillistät!". Koko inhimillistämisen ajatus kätkee taaksensa virheellisen luulon ihminen vs. eläin -asetelman erillisyydestä.

Huolimatta siitä, että lainmukaiset vaatimukset eläintenpidon olosuhteille ovat tolkuttoman alhaisia, löytyy vielä rikkeitäkin. Myös Suomessa. Vuonna 2010 EU:n eläinsuojelutarkastuksissa 28%:ssa tarkastetuista suomalaisista eläintiloista löytyi laiminlyöntejä. Pahin tilanne oli turkiseläimillä - vaikka niitä lain puitteissa saa pitää luonnottoman pienissä tiloissa ilman virikkeitä tai sosiaalisen toimimisen mahdollisuutta, 60% tutkituista tiloista ei tarjonnut edes lain minimiä. Sioilla ongelmia löytyi kolmanneksella tiloista. Sikojen tilat olivat likaisia, lakisääteistäkin ahtaampia ja virikkeettömiä. Vettä ei aina ollut saatavissa. Porsaiden hampaita katkaistiin epähumaanisti tai karjuporsaita kastroitiin väärin.

Tuottajat eivät liene pahantahtoisia ihmisiä. Tämänkokoinen  ja näillä tuottavuusvaatimuksilla varustettu lihantuotantokoneisto ei vain voi raksuttaa humaanisti. Jos eläintä aletaan katsoa koneena, sitä myös kohdellaan kuin konetta. On aivan sama, arvioidaanko eläinten oloja millä mittareilla - vaikka sitten lihantuottajien yhteistuumin ylistämillä welfare qualityillä -  jos kriteerit olennon "hyvinvoinnille" ovat about samat kuin karsinan ritilöille, metsään mennään. Jos eläin on niin paljon kaltaisemme, kuin jo edellämainitusti tietämyksemme hermostosta antaa olettaa, loogisesti ajatellen sen pitäisi olla edes jonkinlaisen varovaisuusperiaatteen suojaama. Jokaisen yksilön. 

On hyvä itsessään, että eläinten hyvinvoinnista kannetaan huolta. Että edes periaatteessa välitetään. Mutta. Jossain vaiheessa, kun hyväksymme karun totuuden - että siat ovat pitkälti kaltaisiamme - riittääkö se pahnojen heittely karsinoihin? Riittääkö, että puolen neliömetrin sijaan armeliaasti annetaan metri tilaa elää elämänsä? Oma kantani on varmaan arvattava, mutta tiedän, ettei ainoa. Yritän itse sietää ajattelumaailmojen altavastaajan roolini etsimällä suru-uutisten sekaan myös onnellisia tyyppejä ja tapauksia. Tähän loppuun jaankin muutamia kivoja esimerkkejä: tehotuotannosta pelastettujen possujen kuvia EligeVeganismolta ja Igualdad Animalilta.

Pikkuinen saa nimen päästyään pois tehotuotantotilalta
Ensin on kai vaikeaa uskaltaa...
..mutta miltähän tuntuu päästä ensimmäistä kertaa ulos?
Että voi rentoutua ja nauttia?
...tai miltä tuntuu ekaa kertaa voida kunnolla leikkiä?
Ekaa kertaa nuuskaista ruohoa...
Varmaan aika ihmeellistä! :)

10 kommenttia:

  1. Hieno kirjoitus minustakin. Mutta mitä sitten jos allekirjoittaa kaiken tuon mitä kirjoitat ja haluaisi olla kokonaan syömättä lihaa, ja on ollutkin, mutta ei voi, koska ennemmin tai myöhemmin alkaa kroppa prakata? Eikä nyt ole kyse mieliteoista tms., vaan siitä että vaikka miten monipuolisesti syö kaikkea - vegaanisesti siis - ja vitamiinit ja kaikki on mietitty ja silti alkaa voimat mennä ja kynsiin tulee valkoisia laikkuja ja olo on väsynyt ja masentunut. Silloin minä valitsen elämänlaadun ohi eläinten oikeuksien, ikävä kyllä. En ole kokonaan luovuttanut, enkä aiokaan, mutta joskus tuntuu siltä että olisiko enemmän hyötyä jos rohkaistaisiin ihmisiä syömään vaikka 10% eläinkunnan tuotteita ja loput 90% - mikä on paljon - kasvikunnan?

    Ok, silloin ei olisi enää kyse veganismista(ja toki ymmärrän eri 'koulukuntien' rajanvetojen luonteen), mutta ihan vaan noin maalaisjärjellä ajateltuna silloinkin säästyisi paljon eläimiä.

    VastaaPoista
  2. Kiitos kaikille! :)

    Jälkimmäiselle anonyymille haluan kommentoida. Eli ensinnä kuitenkin mietin, että onko jotain ravintoaineita, jotka vegaanisissa ruuissasi jäävät saamatta? Toki on olemassa yksilöllisiä eroja, mutta myös aika helposti jää huomaamatta jotain saamatta. Vaikka söisi mielestään miten terveellisesti. No, en ole lääkäri, enkä siksi heitä mitään arvauksia :)

    Mutta tuosta toisesta asiasta. Olen edelleen sitä mieltä, että eläimet eivät tiedä titteliäsi. Se, oletko vegaani, vai vegetaristi vai sekasyöjä vai tittelitön, ei paljoa paina eettisesti ajateltuna. Vain lopullisilla teoilla on merkitystä, ja siksi yritän aina sisällyttää kommentteihinikin sen "kasvispainotteisen syöjän" :) Ja ne "90%:set vegaanit" voisivat minun puolestani kyllä tuntea olevansa vegaaneja, jo välittäminen ja tiedostaminen on aika merkittävä juttu.

    Mutta ehkä kokemasi ristiriita johtuukin määritelmäeroista? Minulle ja monelle muulle vegaanille vegaanius on nimenomaan *pyrkimystä* eettiseen elämäntapaan. Kukaan ei ole täydellinen, eikä tule olemaan. Sitä voi vain pyrkiä oikein tekemiseen. Vegaanina voi aivan hyvin myös käyttää perus maalaisjärkeä - mielestäni - jokapäiväisissä syömisvalinnoissa. Esimerkiksi dyykattu maitotuote tai edes dyykattu liha ei minun maailmankuvassani tee kenestäkään "epävegaania". On vain hyvä, että tiedostaa, miksi minkin valintansa tekee. Jos eläinperäisten tuotteiden ostamattomuuden syyt tajuaa, ei tarvitse kokea huonoa omaatuntoa vaikka siitä dyykatusta lihasta. Moni toki haluaa vetää rajat tiukemmin, mutta minusta vegaaniudessakin voi olla kyse kasvukertomuksista - kykyjensä mukaan kukakin tms. Kunhan tiedostaa tekojensa seuraukset ja edes välittää.

    Tämän bloggauksen tarkoitus oli nimenomaan herätellä ajattelemaan niitä joskus halveksittuja "pehmeämpiä arvoja". Ekologiset tekijät ovat monesti tapetilla kasvissyönnin perusteluina, mutta mediassakin usein vielä arastellaan eläineettisiä kysymyksiä. Ovat sellaista pehmoilua olevinaan. Juuri siksi, että näistä asioista ei uskalleta puhua, vegaanisia valintoja vaikka joulupöydässä saatetaan joskus katsoa nipottamisena. Vain, jos yksilön arvo lajista riippumatta tiedostetaan, asiat loksahtavat ymmärrettävämmin paikoilleen.

    100% :sta kasvisperäisten tuotteiden varassa elämistä kohti siis voi pyrkiä, kukin välittävä tyyppi omalla tavallaan. Siksi myös ihan vegaaniuteen voi kannustaa, eikä jäädä vaikka 90%:n kannustuspuheisiin. Siinä jätetään pieni luottamus ihmisten omiin kykyihin valita ja soveltaa. Onhan myös tärkeää kertoa faktat - että vegaanius lähellä sitä täydellistäkin on mahdollista :)

    VastaaPoista
  3. Kiitos vastauksestasi :) Hyvä pointti, että eläimet eivät tiedä termistöä, vaan niihin vaikuttavat ihmisten teot. Ja tuota pyrkimystä oikein tekemiseen minä tässä omalta kohdaltani yritän hahmottaa.

    VastaaPoista
  4. Vaikuttava kirjoitus taas, Noora! :)

    VastaaPoista
  5. "Mitä se yksi annos nyt haittaa?" Mä mietin asiaa niin, että jos esimerkiksi jokainen suomalainen söisi yhden kananmunan vuodessa, se olisi jo 5,5 miljoonaa munaa. Niin pieni päätös, mutta iso vaikutus. Mutta sitä ei kannata miettiä mitä muut tekee, se riittää jos huolehtii että itse elää omantuntonsa mukaisesti.

    VastaaPoista
  6. Hyvä kirjoitus, kiitos! Toivottavasti tämän lukee moni sekasyöjä.

    Mukavaa joulunodotusta Ekoloiseen!:)

    VastaaPoista
  7. Minua niin kovasti huvittaa tuo ikuinen stereotypia nuoruuden ehdottomuudesta ja naiviudesta, johon alun lainauksessakin viitattiin. Itselläni kieltäymys on kulkenut tiukempaan suuntaan vuosien varrella. 20 vuotta sitten aloittelin aikuisuuden kynnyksellä ovo-laktovegenä ja nyt oikeasti aikuisena ja perheen äitinä olen viihtynyt vegaanina pari vuotta. Ulkomailla joutuu lasten kanssa tekemään kompromisseja kun he eivät aina jaksa syödä intialaista. Siitä sitten tulee armoton syyllisyys.

    Kaikista vaikeinta veganismissa on kunnon lämpimien tai kauniiden kenkien löytäminen. Vielä ei ole onnistunut vaan käytän vanhat nahkakengät loppuun..

    VastaaPoista
  8. Anonyymille myös: jos lihaa on syystä tai toisesta pakko saada, on olemassa lihaa ja lihaa. Voi yrittää miettiä ja selvittää mistä liha tulee ja mistä aiheutuu pienin kärsimys - esimerkiksi riistaa voisi mielestäni syödä suht eettisesti... Siis mun mielstä. Vaikka itse yritänkin olla vegaani, edes noin 50%...

    VastaaPoista

Kiitos kommentista!
Pyrimme vastaamaan jokaiseen kommenttiin pian.