Sähkön, ajan ja
toimivan tietokoneen puuttuessa blogikirjoittelu muuttui mahdottomaksi tehtäväksi, mutta Suomen kamaralle palattuani koitan nyt
tiivistää jotain vieraassa kulttuurissa kokemaani.
Niin kuin
jokaisen rakkauden kohdalla, alkaa ajan kuluessa nähdä myös rakkaansa huonommat
puolet. Olisi ollut suorastaan mahdotonta ja erittäin naivia elää kuplassa ja
nähdä vain hyvää kaikessa. Vaikka osa
kulttuurieroista hauskuttaa ja niiden omaksuminen on mielenkiintoista, tuli
joitain epämiellyttäviäkin eroja vastaan. Toisinaan hieman liiallisuuksiin
menevä paikallisten uteliaisuus turhautti, sillä mzunguna (valkoisena) olet
aina huomion kohteena, mihin tahansa menetkin. Joskus tuo mzungun huutelu on
hyvällä tarkoitettua, mutta joskus siinä oli myös rasistisempi sävy ja
varsinkin oletus siitä, että ihonväri kertoo varallisuudesta tuntui turhauttavalta.
Jos alku siis
meni ihastuessa, kului loppuaika valitettavasti myös vihastuessa maan organisoinnin puutteeseen
sekä korruptoituneeseen toimintaan. Esimerkiksi yliopisto-opintoni olivat yli
kuukauden myöhässä, mistä syystä opintojen järjestäminen muuttui varsin
järjettömäksi näin lyhyen vaihdon aikana. Korruptiosta sen sijaan kielivät
saamani oudot ehdotukset todistusten parantamisesta rahaa vastaan sekä lahjonnan kulttuuri viranomaisten toiminnassa. Myös naisen aseman totesin
olevan yhä surullisen huolestuttava, vaikka se jonkin verran onkin parantunut
siitä mitä se on ollut. Oli väsyttävää kohdata alentavan vihjailevia
ehdotteluja sekä lääkärin, opettajan että poliisin toimesta ja todeta
henkilökohtaisesti, miten alentavaa kohtelua naiset saavat kestää vielä
nykymaailmassakin.
Yllättävää oli myös
varsinkin kaupungissa vallitseva pinnallisuuden kulttuuri, jota en olisi
osannut odottaa Tansaniaan mennessä. Hikisistä ja puutteellisista oloista
huolimatta ihmiset kulkivat rypyttömissä kauluspaidoissa, useimmat joka viikko
hiustyyliä vaihtaen ja muutenkin ulkoinen habitus näytteli hyvin suurta osaa
tuossa kulttuurissa. Pinnallisen Dar es
Salaamin kaupunkielämän jälkeen parhaimpia hetkiä vaihdossa olivatkin, kun
pääsin karkaamaan bussilla pois kaupungin hälinästä maaseudulle, kohti aidompaa
Tansaniaa pienine kylineen, saviasumuksineen ja viljelyksineen. Oli vaikuttavaa nähdä kyläläisten heräävän jo
neljän aikoihin kantamaan vettä lähimmästä kaivosta, sillä näissä kylissä
jokainen valoisa hetki päivästä käytetään hyväksi. Maaseudulla elämä pyörii
enemmän oman perheen ja kylän ympärillä ja elanto perustuu usein viljelyksiin.
Siellä täällä näkikin kyläläisten kantavan tavaroita päänsä päällä, värikkäät
kankaat ylle kiedottuina ja Masai-heimolaisten kauppaavan metsästämäänsä
pienriistaa. Tämän alkuperäisen kansan elon näkeminen rinnakkain modernin,
älypuhelinta näppäilevän kaupunkilais-tansanialaisen
rinnalla veti toisinaan sanattomaksi. On kuin kaksi eri maailmaa eläisi rinnakkain;
länsimaalaistunut moderni ja alkuperäinen traditionaalinen tansanialainen.
Vieraillessa
paikallisten asunnoissa oli äärimmäisen köyhyyden näkeminen myös hyvin
hämmentävä kokemus; kun näkee miten
ahtaasti ja vaatimattomasti ihmiset elävät ja silti tuntuu, ettei asiaa
sisäistä. Useilla työpäivät olivat pitkiä, joillakin 10-tuntisia kuutena
päivänä viikossa ja osa myös nukkui työpaikallaan. Silti kovasta työskentelystä
huolimatta useista töistä saatava huono palkka ei riitä koko elämän aikana edes
asunnon ostoon. Tästä syystä Ekolonkin edustama paikallisten tuottajien
tukeminen sekä reilun kaupan sopimukset tuntuvat nyt entistä tärkeämmiltä. Myös
paikalliset opiskelijat elivät kovissa oloissa, vähintään kaksi ihmistä jakoi
yhden sängyn ja huoneissa saattoi asua 12 opiskelijaa, osa lattialla ja osa
parvekkeella nukkuen. Pelottavaa oli
huomata, ettei köyhyyden näkeminen herättänyt odotetunlaisia tunteita siitä
yksinkertaisesta syystä, että sitä ei voinut käsittää ja sisäistää, vaikka sen
omin silmin näkikin. Tämä sama hämmentävä kokemus toistui muidenkin
vaihto-opiskelijoiden keskuudessa. Toisaalta
taas maan köyhyys ja saastuneisuus herättivät ajoittain voimakkaita
voimattomuuden tuntemuksia; ongelmat ovat niin syvällä ja ihmisiä niin paljon,
etten voi auttaa, kun en tiedä mistä alkaisin. Luontoa arvostavana varsinkin
roskien poltto ja kippaaminen jokiin ja meriin tuntuivat pahalta. Olisi niin
tärkeää, että kaikki tekisivät jotain yhteisen pallomme puolesta. Toisaalta roskien
käsittelystä ja kierrätyksestä paikallisten kanssa keskusteleminen sai
tajuamaan, että tämänkin muutoksen tekemiseen tarvitaan paljon rahaa, jota kehitysmaalla
ei ole tähän asiaan panostaa. Helpotusta maailmantuskaan toivat kuitenkin maaseudun
luonnon ja puhtaamman ympäristön näkeminen, ja ne saivat tajuamaan miten kaunis
maa Tansania onkaan. Safarit ja suuret
nisäkkäät ovat onneksi tiukkaan suojeltuja ja myös sademetsä-alueet tarkkaan
varjeltuja. Vihreän niittyistä ja puhtaita metsäisiä alueitakin oli
suhteellisen paljon, kun pääsi ulos kaupunki-alueelta.
Sosiaalinen
ympäristö ja kanssakäymisen kulttuuri oli sekin täysin omanlaisensa. Hiljainen
ja varsin itsenäisesti toimiva suomalainen yhteiskunta on totaalinen vastakohta
tälle äärettömän sosiaaliselle ja uteliaalle afrikkalaiselle kansalle. Oman tilan puute ja yksityisyyden puuttuminen
olivatkin omalla kohdallani sopeutumisen haastavin osuus. Kanssakäymisessä kun ei
aina riitä, että tervehtii vastaantulijaa, vaan kohteliasta on aina kysyä myös
muita kuulumisia sekä esimerkiksi aamuisin: Miten heräsit tänään? Lisäksi
syödessä tulisi pöytään tulijalle aina muistaa mainita ”karibu”, eli tervetuloa
syömään ruokaani. Tällaisessa yltiösosiaalisen smalltalkin opettelussa ja
omaksumisessa olikin tekemistä kaltaiselleni hiljaisemmalle mzungulle. Vaikka uteliaisuuteen väsyikin, en toisinaan voinut pidätellä
hymyä, kun silloin tällöin joku paikallinen yhtäkkiä sulki käteni käsiinsä ja
sanoi ”Anniina, I’ve missed you so much, how are you?” Suurimmaksi osaksi ihmiset olivat hyvin
auttavaisia ja hyväntahtoisia. Esimerkiksi eräänä päivänä ostaessani liikkuvan bussin
ikkunasta jäätelöä, en ehtinyt saada vaihtorahoja ennen kuin bussi lähti
liikkeelle. Sanoin katukauppiaalle, että hän voi pitää rahat, mutta seuraavassa
pysähdyksessä huomasin, että hän oli jättänyt kärrynsä ja juossut bussin
perässä tuomaan vaihtorahojani.
Se, että bussin ikkunasta tosiaan pystyy ostamaan näppärästi tavaroita, eikä kaikki ole niin säädeltyä ja kiellettyä kuin Suomessa, sai elämisen tuntumaan enemmän elämältä kuin kotipuolessa. Lisäksi jatkuva äänien, tuoksujen ja ihmisten sekamelska loivat taianomaista tunnelmaa ja kaikkien aistimusten jatkuvassa tulvassa tulee tunne, että on todella elossa joka sekunti. Yhteisöllisyyttäkin jään kaipaamaan tuosta maasta. Se, että ihmiset kutsuvat hellästi toisiaan siskoiksi ja veljiksi joka paikassa, tuntuu hyvältä. Myös täysin epäröimätön lähimmäisen auttaminen ja jakaminen ovat hienoja asioita tansanialaisessa kulttuurissa ja siihen ihmiset ovat kasvaneet ja tottuneet pienestä pitäen. Esimerkiksi täpötäysissä busseissa on aina tilaa vielä yhdelle, vaikka sitten toisen sylissä kaikki ruuat jaetaan ehdoitta niin, että jokaiselle on jotain ja yksilön huolet ovat kaikkia koskettavia ja yhdessä ratkottavia. Tansanialaiset osaavat ottaa myös ilon irti pienistäkin asioista ja asenne elämään on positiivinen. Vaikka moni asia saattaakin olla huonosti, on silti paljon asioita, joista länsimaalaiset voisivat ottaa mallia. Kokonaisuudessaan Tansania oli siis täysi ääripäiden yhdistelmä; ihanan mahtava ja hämmentävän raskas kokemus samaan aikaan, ihan kuin Afrikka itsekin; vastakohtien paikka.
Voi että, tuo sosiaalinen ilmapiiri kuulostaa aivan ihanalta! Mukava kirjoitus.
VastaaPoista